Duidelijke instructie
Onze school werkt volgens een vast instructiemodel (EDI: Expliciete Directe Instructie), waarbij een goede uitleg centraal staat. Met behulp van dit model zorgen we voor betrokken leerlingen, positieve leerervaringen en goede leerresultaten. Leerlingen doen actief mee en raken meer geïnteresseerd in de leerstof, waardoor ze meer plezier in het leren hebben.
Differentiatie op drie niveaus
Binnen de groep worden de basisvakken rekenen, begrijpend lezen en spelling in drie niveaus aangeboden, zowel tijdens de instructie als in het lesaanbod. De leerkracht begint elke les met het benoemen van het lesdoel en geeft een basisinstructie. Leerlingen die de stof moeilijk vinden, krijgen extra uitleg en ondersteuning in de klas of in kleine groepjes. Zodra leerlingen de leerstof beheersen, gaan ze zelfstandig verder. Leerlingen die de stof al begrijpen, bieden we uitdagende verdiepingsstof aan.
Extra ondersteuning
We zijn blij met de specialisten en onderwijsassistenten op onze school. Zij helpen leerlingen die bijvoorbeeld dyslexie hebben of bepaalde lesstof lastig vinden. Ook is er extra ondersteuning met lezen door vrijwilligers. We hebben aandacht voor alle kinderen.
Meer- en hoogbegaafd
Meer- en hoogbegaafde leerlingen van onze school krijgen altijd aanvullende en uitdagende lesstof. Kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben, komen één ochtend per week samen in deDolfijngroep. TriVia heeft ook nog een bovenschoolse plusgroep voor hoogbegaafde leerlingen die naast de Dolfijngroep nog meer uitdaging nodig hebben: de Delfinogroep.
Snappet: dynamisch onderwijs voor de hele klas
Bij taal werken we met de software van Snappet. Dit houdt in dat de leerlingen hun werk digitaal maken. Vanuit ons motto ‘Ruimte en aandacht voor ieder kind!’ vinden we deze digitale lesmethode een kansrijk middel om leerlingen uit te dagen op hun eigen niveau: moeilijkere opgaven of juist herhalingsopgaven, net wat het kind nodig heeft. Het inzicht in de leervoortgang tijdens de les biedt de leerkracht de mogelijkheid om direct te reageren.